עריכה ספרותית
עריכה ספרותית

עריכה ספרותית

שלב העריכה הספרותית הוא אחד השלבים המרגשים ביותר בתהליך ההוצאה לאור, מדובר ברגע מפנה משמעותי – עד עכשיו הייתם לבד לגמרי עם כתב היד שלכם, שקועים בעבודת חקירה פנימית ואינטימית ופתאום אתם סוף סוף מרגישים בשלים להוציא את היצירה שלכם לאור ומחפשים אשת מקצוע שתעזור לכם להפוך את כתב היד הגולמי שלכם לספר מצוין.

עורכת ספרותית טובה תהיה עזר כנגדכם ותלווה אתכם ואת היצירה שלכם במיומנות ובמקצועיות מתוך דיאלוג אמיתי,
תקשורת פתוחה ובמסגרת זמנים שנבחר יחד (תאמינו לי, אני לעולם לא מאחרת).

אני אעזור לכם לשדרג את כתב היד שלכם מבלי לגרוע מהטון האישי והייחודי שלכם.
אסייע בגיבוש הדמויות, בהעצמת פיתולי העלילה, בדיוק המשלב הלשוני, בחשיפת העולם הרגשי, בליטוש הקול הייחודי שלכם, והכול כדי שתוציאו לעולם ספר שהקוראים לא יוכלו להניח מהיד.

מה היא עריכה ספרותית?

עריכה ספרותית (או "עריכת ספרות", כפי שהיא אמורה להיקרא) היא אחד השלב הראשונים והחשובים בתהליך הפיכת כתב היד הגולמי שלכם לספר מוכן לדפוס. המטרה בעריכה ספרותית היא להפוך את הטקסט לספר מגובש, מהודק ומעניין יותר. היא מתמקדת בנושאים כמו יצירת עולם עשיר ומעמיק, פיתוח דמויות מורכבות ואמינות, תיקון רצפים עלילתיים לא הגיוניים או לא ברורים, והפחתת חזרות מיותרות, עזרה ביצירת מבנה עלילתי מגובש וממוקד, ואטימה של כל חור בעלילה.

איך נראה תהליך עריכה ספרותית? 

עקרונות העבודה ותהליך העבודה של עורכות ספרותיות הם די דומים: 

שיחת היכרות ובירור צרכים

שיחת היכרות ובירור צרכים – אפשר לקיים בפגישה פיזית ואפשר בזום. כאן העורכת והסופרת יכירו זו את זו ויתאמו ציפיות: כמה זמן העבודה תימשך, מה נקודות התרופה של הטקסט, למה לצפות בהמשך, כמה הטקסט מבוסס על סיפור אמיתי וכמה בדיות, כמה שינויים הסופר מרגיש שהוא מוכן באמת לבצע בטקסט שלו וכו', כמה אני משלם ומה בדיוק אני מקבל בתמורה.

סבבי העריכה

כמה סבבי עריכה צריך? המספרים מאוד משתנים, אני מאמינה שהממוצע הוא בערך 3 או 4 סבבים של עריכות.
בסבב הראשון לרוב העורכת נותנת הערות כלליות ומבניות, למשל: "הגיבור פאסיבי מדי – הינה כמה מקומות שבהם הוא יכול להיות אקטיבי יותר", או "הדיאלוגים לא אמינים – הינה כמה דוגמאות לשיחות שכדי לתקן", או "עלילת המשנה על השכנים של הגיבורה לא סוחפת – אולי אפשר להוריד אותה לגמרי?" 

בשלב הזה בדרך כלל דמויות ירדו, עלילות ישתנו, סיומים יחתכו, גיבורים יפרדו וכו', זה השלב הכי מורכב והסבב שלוקח הכי הרבה זמן לסופר להגיב עליו.
השלבים הבאים הם כבר שלבים ממוקדים יותר בהם יישלחו לכם הערות על הטקסט עצמו באופן מאוד ממוקד, למשל: "פרק שתיים עשרה מעייף ולא זורם– אולי נוריד את הנסיעה הארוכה במכונית?", או "הדמות של הבוסית סטריאוטיפית – אולי במקום להיות בלונדינית מרושעת היא יכולה להיות בורנטית חובבת אפייה חביבה?", או "הרמז המטרים שנתת גדול מדי – אף אחת לא מקבלת מחמאות על כמה השיער שלה מבריק ויפה בספרים אלא אם רומזים שהיא בהיריון, אולי נסתפק במשהו מרומז יותר?" 

כאן הסופרת והעורכת מגיבות זו לזו ברצף, כמו בפינג פונג, כל גרסה עם הערות של העורכת נענת בגרסה עם תשובות להערות ושינויים של הסופרת. בין מפגש למפגש מומלץ מאוד להיפגש עם העורכת כדי לדייק את העבודה. 

סיכום העבודה והפניות להמשך 

בסיום העבודה (ואפשר עוד מעט קודם) רצוי מאוד לקיים עם העורכת התייעצויות על המשך התהליך. עורכת טובות מכירות את עולם ההוצאה לאור היטב והן יוכלו לא פעם להמליץ על ספקי נוספים לעבוד איתם; עורכת לשון, מעמדת, מעצבת גרפית, בית דפוס וכו'. 

איך לבחור עורכת ספרותית?

כדי לבחור עורכת (או כל נותן שירות אחר לצורך העניין) צריך, קודם כל, לבחון את החשודים המידיים:

  • כימיה (איך התקשורת עם העורכת עובדת ומה תחושת הבטן שלי לגביה)
  • תקציב (כמה התכוונתי להשקיע לעומת כמה היא מבקשת עבור העבודה שלה)
  • זמינות (האם היא בכלל פנויה לסוג העבודה שלי).

    אבל בשביל לדעת את שלושת אלו, אתם לא ממש צריכים אותי שאסביר לכם מה לעשות, נכון?
    אז מה אני ממליצה לבדוק ולבקש כדי לבדוק האם מעבר לחיבור האישי אליי, יש התאמה ביני לבין הספר שלכם: 

  1. שיחת היכרות מקדימה – בשיחת ההיכרות המקדימה עם העורכת, אחרי שתבררו מי היא, איפה למדה, כמה זמן היא עוסקת בתחום וכו' – חשוב לתאם ציפיות. איך העורכת מבטיחה לשמור על הסגנון הייחודי שלכם? כמה זמן העורכת צופה שייקח לה לעבוד על כל סבב עריכה? האם היא מחויבת לסודיות? 
  2. דוגמת עריכה (אל תוותרו על זה!) – אני תמיד ממליצה לבקש דוגמת עריכה עבור 5-10 עמודים שכתבתם, או לחלופין לבקש כמה הערות מרכזיות על הטקסט. 
  3. דוגמאות וניסיון דומה – לשאול בלי להתבייש, האם ערכת משהו דומה לזה בעבר? מתי? כמה פעמים? אני אגב ממליצה בחום להסתכל על ספרים ישראליים שאהבתם, לפתוח בעמוד הרביעי ולראות מי העורכת, אולי תוכלו לפנות אליה ישירות ולעבוד איתה?
  4. המלצה – במדינה קטנה כמו שלנו אין דבר חזק יותר מהמלצה. רבים מאיתנו מכירים מישהו שמכיר מישהו שכבר הוציא ספר, שווה לשאול ולברר אם יש איזו המלצה יד ראשונה על עורך. אני אישית, עבור כל נותן שירות שאני לוקחת, מסתכלת באתר לבדוק את ההמלצות. לפעמים אני מרחיקה לכת ובודקת האם כל הממליצים האלו הם בכלל אנשים אמיתיים (כן, אנשים עושים את זה באמת). 
  5. כנות – אם אתם סובלים מבעיית איחורים כרוניים אתם צריכים שהעורכת שלכם תדע את זה. אם החלק שכתבתם על הפעם האחת והיחידה שאבא של הגיבור בא לאסוף אותו מהגן כשאמא שלו חלתה מבוסס על סיפור אמיתי ומורכב שלכם, תגידו לה כדי שלא תקבלו הערה כמו "ארוך מדי ולא מספיק מעניין, לחתוך לסצנה הבאה ישר" ותעלבו ממנה עד עמקי נשמתכם. 

מה ההבדל בין עריכה ספרותית לליווי כתיבה? 

הרבה סופרים בתחילת דרכם מתבלבלים בין שני השירותים האלו, בואו נעשה בהם סדר אחת ולתמיד:

עריכה ספרותית היא תהליך מוגבל בזמן שיש לו התחלה, אמצע וסוף ברורים עם הישגים נדרש אחד מובן וידוע לכל – לצאת לאור. 
התהליך דומה לפינג פונג, הסופר שולח גרסה, העורכת מעירה הערות ושולחת לעבודה, הסופר שולח גרסה, העורכת מעריכה הערות ושולחת לעבודה, אחרי כמה סבבי עבודה, פגישות והתייעצויות, יש לנו ספר בשל להמשך תהליך ההוצאה לאור. 

ליווי כתיבה לעומת זאת הוא תהליך יותר עמוק ואורך. בתהליך ליווי כתיבה יש מרכיבים טיפוליים למדי, יחד מגבשים את הנושא לספר, מה מרכיב אותו, במה הוא יעסוק, יחד כותבים פרקים ומתנסים בכתיבה יוצרת. התהליך הזה כולל לא פעם ליווי רגשי, ובעיניי הוא מתאים במיוחד למי שכותבים אוטוביוגרפיה או ממואר וזקוקים לסיוע בהבנת סיפור החיים שלהם והפיכתו לטקסט קוהרנטי ומעניין. 

לא פעם יצא לי ללוות סופרים בתום תהליך ליווי כתיבה ארוך ומשמעותי שכעת מחזיקים טיוטה מתקדמת מאוד על בסיסה ניתן היה לבצע תהליך עריכה ספרותית, כך שלעיתים השירותים האלו משלימים אחד את השני.

למה לקחת עורכת ספרותית עצמאית ולא דרך הוצאת ספרים?

יש שלוש אפשרויות מרכזיות להוציא ספר לאור: 

  • הוצאה מסחרית מסורתית כמו ידיעות ספרים, עם עובד, כתר, כנרת זמורה דביר וכו'. ההוצאות האלו תמיד יצמידו לכם עורכת מטעמן וגם ישאו בעלויות שלה.
  • חברות הפקה והוצאות עצמאיות כמו ספרי ניב, אוריון, סיפור פשוט וכו', אלו הוצאות שיבחרו עבורכם עורכת שאתם תישאו בעלויות שלה (ובכל שאר העלויות). 
  • הוצאה עצמית, שלכם בלבד, כאן אתם בוחרים את העורכת בעצמכם (וגם את כל שאר הספקים) וגם נושאים בעלויות שלה.

מנסיוני, יש היגיון בחבירה לעורכת ספרים עצמאית לכל אחת מאפשרויות ההוצאה:

בהוצאות מסחריות יש לכם הזדמנות אחת לעבור את שלב הלקטורה (כמו שפירטתי כאן). כמי שקוראת מאה ספרים בשנה עבור ההוצאות הגדולות אני אעיד ממקור ראשון – אם הספר שלכם לא יבלוט ויהיה מהודק וברור, הסיכוי הסביר הוא שידחו את כתב היד שלכם. המון כתבי יד כבר עברו עריכה מקדימה כדי בכלל להתקבל להוצאה.
 בחלק מההוצאות העצמאיות ניתן להגיע עם הספר כשהוא כבר ערוך, ולא להסתפק בעורכת רנדומלית שתיבחר עבורם (שגם לרוב מקבלת שכר נמוך מאוד ונסיונה מועט). אפשר לחלופין לבקש מההוצאה או חברת ההפקה עורכת ספציפית שעובדת איתם על בסיס המלצות שקיבלתם מראש. 

וכמובן, בהוצאה עצמית העבודה עם עורכת ספרותית עצמאית היא חלק מהתהליך הטבעי. עורכת ספרותית טובה תדע לכוון אתכם בנבכי ההוצאה לאור ותלווה את הכתיבה שלכם לכל אורך הדרך.
בשנים האחרונות אני עובדת בשלושת אפיקי ההוצאה – אני עורכת לסופרים עצמאיים, עובדת עם הוצאות קטנות כמו ספרי ניב ועורכת עבור הוצאת ידיעות אחרונות. 

לפרטים נוספים ולבדיקה האם ואיך אני יכולה לעזור לכם השאירו פרטים, ספרו לי בכמה מילים על הספר ואחזור אליכם בהקדם:

דברו איתי לפרטים נוספים