כתבת ספר? עכשיו מגיע האתגר האמיתי – איך לגרום לאנשים לקרוא אותו. בפוסט הזה נדבר על למה ספר הוא עסק לכל דבר, איך למצוא את הקוראים הנכונים, ולמה שיווק הוא חלק בלתי נפרד מההצלחה. מדריך פרקטי לכל סופר שרוצה שהספר שלו יגיע לידיים הנכונות.
"אני בטוחה שהספר טוב, אני רק לא בטוחה שמישהו חוץ מאימא שלי יקרא אותו."
בניסוחים קצת שונים, עם קצת יותר ביטחון עצמי או קצת פחות אמון באימא, אני שומעת את המשפט הזה מסופרים כל הזמן. אחרי מאות או אלפי שעות עבודה שהתפרשו על פני חודשים או שנים, כתיבה אינטנסיבית, מחיקות, שכתובים, ליטושים, ייאוש, התעלות וספק הפרעה נפשית שמתבטאת בפיתוח מערכת יחסים אינטימית עם אנשים דמיוניים והכול לבד לבד לבד מול הלפטופ – סופרים מוכנים להוציא את הספר שלהם לאור.
הפחד שצף הכי הרבה פעמים, מרגע שברור שהספר טוב וערוך, הוא הפחד להיות שידור חוזר של "הקיץ של אביה"; לשחרר את היצירה לעולם, לעמוד לבד עם עותקים במומולדת ולקוות שמישהו, מתישהו, אפילו בטעות יגיע לחגיגה.
זה פחד אמיתי, לגיטימי שגם יש לו בסיס. כל כך הרבה ספרים יוצאים לאור ונקראים רק במעגלים הקרובים ואחרי כמה עשרות עותקים שנמכרים נערמים מיותמים בפינה של חדר העבודה.
עם כמה שאנחנו רוצים לחשוב שאומנים הם מיוחדים, והסופרים הם בכלל נזר הבריאה, כל בעל עסק מתמודד עם החששות האלו. אחרי שמסתיים שלב פיתוח המוצר, הסוגייה היא תמיד איך למכור ולמי. זה נכון לטלפונים חכמים, למערכות השקייה תעשתיות, לפדיקור רפואי וכן, גם לספר.
הפרספקטיבה שאני ממליצה לסופרים לאמץ בשלב מוקדם ככל הניתן בתהליך, היא כזו שבה השאלה היא לא "מי יקרא את הספר שלי בכלל?" אלא, "איך אני מפגישה את הספר הזה עם קהל היעד שלו?"
בראש ובראשונה, כדאי לאמץ את התפיסה שספר הוא עסק.
אולי לא ה-עסק שלכם שמפרנס אתכם ואת שאר המשפחה, אבל עדיין, עסק לכל דבר ועניין.
עכשיו, כשסיכמנו שבעצם הוצאת הספר לא רק הועלתם לדרגת "אומן פעיל" אלא גם פתחתם עסק, הינה ארבע העצות הראשונות שאני נותנת לספר-עסק כדי להגיע לקוראים:
1. תדייקו את קהל היעד
"כולם" זו לא תשובה. אפילו "חובבי רומנים רומנטיים", זו תשובה די חלקית.
כדי לדייק את קהל היעד, צריך לרדת לפרטים: מי האנשים שהספר הזה ידבר אליהם ישירות? אם מדובר ברומן היסטורי על אהבה בתקופת המלחמה, הקוראים כנראה יהיו חובבי היסטוריה, כאלה שצורכים תוכן דומה, למשל, ספרים של קריסטין הרמל, ואפשר להגיע אליהם דרך פורומים של ספרות היסטורית.
רעיון יעיל יותר יכול להיות לפנות ישירות לפורומים של דור שני לניצולי שואה, אולי לחבור למישהו שמוציא טיולי שורשים לאזור בו מתרחש הספר ולהציע שיתוף פעולה?
אם כתבת ספר מתח על עיתונאית חוקרת שחושפת שחיתות, הקהל שלך הם אמור להיות חובבי מתח זה ברור. אבל אולי שווה לתת חסות בפודקאסט כמו "בואי נדבר רצח" במקום קידום ממומן בפייסבוק? אולי תצליחו להשיג המלצה מדרור משעני, האורים והתומים של התחום בישראל?
הרעיון ברור, כן? כשיהיה דימוי ברור של הקורא הזה תוכלו להתחיל לגשש את דרכם אליו.
2. תכירו את המספרים
מעבר לעלויות הברורות של עריכה, עיצוב והדפסה, לספר יש המון עלויות נסתרות: דף נחיתה, עמלת סליקה, חברת משלוחים, אריזות וצילומי תדמית הם רק כמה דוגמאות.
לכאורה העולם הכלכלי הזה לא קשור בכלל למציאת קהל קוראים, אבל השלב הראשון תמיד הוא להסתכל למציאות בעיניים. כשאתם ניגשים לחשוב "כמה ספרים אני רוצה בכלל למכור?" התשובה לא יכולה להיות רק "כמה שיותר". כדאי, לפחות בהתחלה, שהיא תהיה מספר נקוב של אנשים.
אם לדוגמה, להוציא את הספר לאור עלה לכם 40,000 ₪ והרווח התפעולי על כל מכירה של ספר הוא בערך 70 ₪, תצטרכו למכור בערך 570 ספרים רק כדי להחזיר את ההשקעה.
3. תיצרו תוכנית עסקית
עכשיו כשיש מספר להתחיל לעבוד איתו וקהל יעד לפנות אליו, אפשר לבנות תוכנית עסקית. כמה שאלות שיעלו בתכנית עסקית כזאת הן:
- תוך כמה זמן ריאלי להחזיר את ההשקעה?
- איפה בכלל אני מתכוונת למכור את הספרים שלי כשאסיים למכור למשפחה וחברים?
- האם הולכים על אפיקי שיווק ממומנים כמו קידום ממומן ברשתות חברתיות או חסויות בפודקאסטים?
- למי אני מתכוונת לפנות בחודש ינואר ולמי בחודש אפריל?
- מתי אבנה את ההרצאה שלי?
- מתי אקח חופשה לכתיבה של הספר הבא?
4. תשווקו את הספר
מה הולכים להיות ערוצי השיווק שלכם? נגענו בזה בסעיף הראשון: אחרי שהבנתם מי הקהל – איך אתם מתכוונים להגיע אליו?
הפייסבוק שלכם? רשימת תפוצה? דרך משפיענים? בסקירות? בקידום ממומן? דרך עסקים רלוונטיים? בהסכם עם גוף גדול שיחלק את הספר לעובדים? בפודקאסט? בירידים? בהרצאות נלוות? בקהילה שלכם?
יש אין סוף דרכים לשווק, ושיווק טוב הוא להגיע לאנשים הנכונים באפיקים הנכונים. זה לא בהכרח קל, ולרוב דורש יציאה קשה מאזור הנוחות, אבל אני עוד לא מצאתי דרך קסמים לעקוף את הצורך הזה לשווק.
כתבתם ספר אבל אתם לא בטוחים מאיפה להתחיל את היום שאחרי? חוששים שאף אחד לא יקרא? מוזמנים לכתוב לי ונחשוב ביחד איך להגיע לקהל היעד שלכם.